5/5 (3) Olvasási idő: kb. 5 perc

Ezúttal “kisebb” kihagyás után a blogba a 2019 októberi Mi Terem a Neten zártkörű konferencián elmondott gondolataimat hoztam el. Arra kértek fel, hogy egy olyan előadást tartsak a webshopok világáról, amiben vannak kézzelfogható adatok és bárki, bármilyen iparágból tudjon utána hazavinni valamit magával.

Ez nem volt egyszerű, tekintve, hogy alapvetően agrárcégek tulajdonosai és képviselői voltak jelen, akiknek nagy része még csak most ismerkedik az e-kereskedelem világával.

Az előadás állítólag jól sikerült, nagyon jó visszajelzéseket kaptam a résztvevőktől utólag.

Csapjunk is bele!

mi terem a neten
Kicsit leült előttem a hangulat, muszáj volt feldobni egy kicsit az előadást!

Webshopok marginja (gross margin)

Feltételezem, hogy a nyájas olvasó webshop tulaj, de legalábbis van köze az e-kereskedelemhez. Ettől függetlenül muszáj pár szót ejtenem a webshopok marginjáról.

Jómagam végzettség szerint közgazdász vagyok, így szerencsére már az egyetem alatt megtanultam a pénzügy és számvitel alapjait – és az a tapasztalatom, hogy ez a tudás rengeteg webshoptulajnak óriási előnyt jelentene, HA meglenne.

Még mindig sokan vannak, akik arra számítanak, hogy majd a könyvelő megmondja, mennyit kerestek a hónapban.

Az a helyzet, hogy ez nem a könyvelő feladata, hanem Neked kéne mindent pontosan tudni és számítani.

Milyen változó költségeid vannak? Közvetlen költségek? Fix költség arány a nettó árbevételhez?

Ezek nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy a már korábbi cikkekben említettek szerint meghatározd, mekkora ROAS-t, vagy CPA-t engedhetsz meg magadnak a vevőszerzésben.

Vevők nélkül meg ugye nehéz lesz. 🙂

Szóval ugorjunk vissza egyet és nézzük meg az ELÁBÉ (eladott áruk beszerzési értéke) utáni margint!

(nettó árbevétel – ELÁBÉ) / nettó árbevétel

Ez adni fog nekünk egy százalékos értéket, amit angolul Gross Margin-nak neveznek.

Rettentő fontos, hiszen az ezen realizált fedezet kell, hogy elbírja a maradék változó költségeinket, a vállalkozás fix költségeit, meg még mondjuk jó volna profitot is termelni.

A gross margin nagyon erősen piac- és termékfüggő. Minél magasabb, annál jobb!

Tömegtermékek: kb. 5-30%. White-label: Magasabb, mint a tömegtermék. Saját gyártás: magasabb, mint a white label.

NE MARADJ LE SEMMIRŐL

Kérd A Profittermelő Webáruházak Titkait Heti 1 Emailben

A white label ugye, amikor én egy gyártó céggel kvázi a saját márkázott termékeimet legyártatom.

Ha 5% a marginom, az azt jelenti, hogy mondjuk havi 100.000 milliós nettó árbevétel kell ahhoz, hogy 5 milliónyi fedezetet összehozzak, amiből még minden mást is kéne fedezni – nehéz lesz.

Webshopok változó és fix költségei

A fent már említett ELÁBÉ-n túl jellemzően a webshopok a következő változó költségekkel számolhatnak:

  • szállítás díja
  • fizetéskezelés díja (bankkártya, utánvét)
  • csomagolóanyag
  • marketing
  • (fulfillment?)
  • stb.

Ezekbe nem mennék bele, ami fontos, hogy a nap végén, gyakorlatilag minden kereskedelmi vállalkozás alacsony fedezettel fog működni (mert így működik a piac).

Akinek magas a gross marginja, annak valószínűleg magas lesz a marketing költsége stb.

Ezen túl ott vannak a fix költségek, amiket pedig minden hónapban ki kell termelni,  jellemzően pl.:

  • iroda/raktár bérleti díj és rezsi,
  • alkalmazottak bére, külsősök költsége,
  • könyvelés,
  • stb.

A lényeg, hogy van egy folytonos törekvés a margin növelésére. Minden extra százalék fedezet a shopok számára éltető oxigén.

A megoldás

Magas profittartalmú kiegészítő szolgáltatások.

Érdekes, mert ha belegondolsz, maguk a webáruházak egy szolgáltatás köré épülve törtek a népszerűség felé: nem kell bemenned a boltba, hanem akár olcsóbban, oda kapod az árut ahova szeretnéd. Tehát konkrétan az első ilyen szolgáltatás a házhozszállítás volt.

Találd ki: milyen releváns szolgáltatást tudsz adni még a terméked, vagy termékeid mellé, ami csak még kívánatosabbá teszi, használhatóbbá teszi és a vásárlók nagy része nem tud rá nemet mondani?

Mindjárt kitérek rá, hogy pontosan minek kell megfelelni, illetve mire jók ezek, de nézzünk előbb pár már létező webshop szolgáltatást.

Példák a nagyvilágból

Extreme Digital

A (hamarosan) legnagyobb magyar webáruház megkönnyítette a dolgom, mert konkrétan van egy oldaluk, ahol összefoglalják az összes szolgáltatásukat.

edigital termékoldal

Nézzük a termékoldalt. Mit kaphatok?

  • garancia
  • balesetbiztosítás (!)
  • áruhitel

Az Edigital alvállalkozón keresztül intézi a garanciális ügyeket, tehát szinte biztosak lehetünk benne, hogy nagyon pontosan ki van számolva, hogy mekkora %-ban vannak káresemények, mennyit érdemes elkérni, mennyi extra bevételt hoz ez havi szinten. Szerintem sokat. 🙂

A balesetbiztosítás vicces, mert egy hűtő, hacsak nem jár gyakran síelni, vagy űz extrémsportot, viszonylag riktán okoz, vagy lesz részese balesetnek, de oké.

És végül az áruhitel. Az ún. fehéráru mellett van csomó másik olyan termékkategória, ami viszonylag nagy értékű termékekből áll, de nagyon minimális rajta a haszon (jellemzően elektronikai termékek). Ezeknél eléggé küzdőssé tud válni a megélhetés, de pont az áruhitel nagyon sokat tud dobni. Ráadásul egyszerű igényelni, növeli a konverziót, mi kell még?

Konzolvilág

konzolvilág bankkártya

A Konzolvilág esetében egy nagyon jó példa, hogy bevezették a Microsofttal és a Mastercarddal közösen a saját bankkártyájukat – ilyet ugye még a Wizzair csinált Magyarországon, ami ismertebb.

Tényleg tökéletes.

  • Fiatal a célközönség, előre feltöltős is lehet a kártya, ami a tizenéves korcsoportnak jó ajánlat, majd anyu tesz rá pénzt.
  • Mennyire menő már a kinézete? Szinte Black Amex!
  • Exkluzív kedvezményeket tudnak adni vele, odaköti a vásárlót.
  • Mivel brandelt, naponta akár többször szembekerül a logo.
  • Remekül kampányolható, online és offline egyaránt ajánlható. Sőt, offline még jobban, ráadásul nekik van a legnagyobb üzlethálózatok az országban.

Pamutlabor

pamutlabor sürgős elkészítés

A Pamutlabornál, akik póló és ajándékgyártással foglalkoznak, kérhetem a rendelésem sürgős elkészítéssel.

Ha ajándékot akarok venni péntekre a legjobb barátomnak, de nem érne ide időben, mert feledékeny vagyok, vajon kérni fogom a szolgáltatást?

Hát persze!

Milyen a jó extra szolgáltatás?

Van pár kritérium, aminek érdemes megfelelni. Igazából olyan, mint a tökéletes termék keresése – minél többet tudsz kipipálni, annál biztosabb lehetsz a sikerében.

A jó profitmaximalizáló szolgáltatás:

  • jól skálázható
  • növeli a vásárlói élményt/csökkenti a buyer’s remorse-t
  • üzletre szabott/nehezen, vagy nem másolható
  • belépési korlátot teremt a piacodra
  • odaköti a vásárlót
  • remek kampány-alapanyag
  • annyian igénybe veszik, vagy úgy van árazva, hogy szemmel látható extra fedezetet hoz.

Az extra szolgáltatások Mack Daddy-je

Meglepetés! Megint visszakanyarodunk az Amazonhoz! 🙂

Az Amazonnál nagyon jól látszik, hogy miképpen próbálnak a fentieknek megfelelni. Vagy saját maguk fejlesztenek, vagy felvásárolnak ilyen szolgáltatást nyújtó cégeket.

Gyógyszert vennél? Használd mellé a PillPack-et!

pillpack

Könyvet vettél? Mit szólnál egy Audible előfizetéshez?

audible

Az Amazon Companies (Amazon footerben ott az összes) nagy részének célja, hogy vagy extra (terméket) szolgáltatást kínálhassank bizonyos termékkategóriák mellé, vagy hogy pusholjanak a feliratkozós, mindent körülölelő szolgáltatásukba, az Amazon Prime-ba.

Zseniális!

Nálad milyen extra szolgáltatások elérhetőek már?

Kaptál legalább egy jó ötletet? Iratkozz fel és nem maradsz le egy ilyen gondolatébresztőről sem.

Értékeld a cikket!

Szólj hozzá!

NE MARADJ LE SEMMIRŐL

Kérd A Profittermelő Webáruházak Titkait Heti 1 Emailben

Következő cikkPaylike Fizetési Kapu – A Teljes Útmutató Webshopoknak
Kiugrott IT projektmenedzserként vittem dollármilliós projekteket nagy telekommunikációs cégekkel 3 kontinensen. Legelső webáruházam a 8. napjától már 70.000 forintos forgalmat bonyolított (fogyiteát árultam). Tanácsadással is foglalkozom, és e-kereskedelemmel kapcsolatos tréningeket tartok. Adtam el online fittneszprogramtól kezdve házimézen, túracipőkön és esküvői ruhákon át, videójátékokon keresztül, csigakrémig rengeteg mindent.