Analytics Vásárlási Folyamat Elemzés Webáruházaknak

Olvasási idő: 4 perc
NAN/5 (5)

A webáruház tulajdonosok hajlamosak elfelejteni, mennyire el vannak kényeztetve a Google Analytics által.

Számos olyan funkció van, ami e-kereskedelmi vállalkozásoknak a leghasznosabb, ezeket fogom egy sorozatban bemutatni.

Kezdjünk a Shopping Behavior nézettel, ami ötletem sincs mi lehet a magyar Analytics-ben, mert soha nem használtam. 😀 Fordítsuk most viselkedés helyett Vásárlói Folyamatnak, mert gyakorlatilag egy shopon belüli vásárlói funnelnézet.

Ezt a nézetet a bal oldali menüben a Conversions fül alatt találod.

analytics beállítások

Itt megjegyezném, hogy amennyiben nincs enhanced ecommerce tracking a webáruházadban, akkor nem lesz itt semmilyen adat.

Azonban, mivel ma már minden bérelt webáruházban ez alap funkcionalitás és a nem bérelt platformokon is egyszerűen beállítható, feltételezhetjük, hogy nálad is működik. Ha nem, akkor irgum-burgum, irány beállítani.

Emellett fontos, hogy ahhoz, hogy megfelelő statisztikát kapjunk, állíts be olyan idősávot, amin legalább 1-200 rendelés adata ott van. Kisebb szám esetében sokkal kevésbé lesz pontos a mérés.

Analytics vásárlási folyamat nézet

Tehát ebben a nézetben tetszőleges szegmensekre bontva láthatjuk azt, hogy vásárlóink a fő webáruházi funnel checkpointokat milyen arányban teljesítik.

Azaz, hány % rakott kosárba? Mennyien estek ki a pénztároldalon? stb.

  • A legelső oszlop az adott időszaki összes session-t, azaz munkafolyamatot mutatja.

(Hogy mi számít session-nek, az fiókonként állítható, de alapból a 30 perc tétlenségig, vagy oldalelhagyásig tartó böngészést nevezzük ennek.)

  • A második oszlop az összes session-t, tartalmazza amiben termékoldali megtekintés történt.
  • A harmadik amiben kosárba tétel.
  • A negyedik a checkout, avagy fizetés megkezdése, pénztár oldal.
  • Az utolsó pedig az összes sessiont, amiben tranzakció, avagy rendelés történt.

Ez azért izgalmas, mert így láthatjuk azt, hogy a funnel melyik részén van gond a webáruházunkban, melyik metrikán tudunk javítani!

És mivel az átlag webshop tulajdonos nem tudja mi a jó és mi a rossz arány, 3 példát hoztam, hogy összehasonlíthassuk őket! (Ezért jó sok webáruházzal együttdolgozni, mert egy idő után kialakul az emberben, hogy már ránézésből tudja, ha valahol gond van.) A cikk olvasása közben pedig a saját analitikádat is hozzánézheted.

Igyekeztem, úgy belőni, hogy 3 különböző eredményt mutathassak, de kb. azonos nagyságrendű termékmegtekintéssel. A képek kattinthatóak, hogy pontosan látszódjanak a számok.

1. Példa

Analytics webáruházaknak

Nagyon egészséges számok, nem véletlenül tettem előre. Több dolgot is érdemes megfigyelni.

  1. Mivel csak kb. a munkamenetek fele történt termékmegtekintéssel, feltételezhetjük, hogy a forgalom nagy része nem termékoldalra érkezik, hanem akár egy blogcikkre. Érdemes lehet arra odafigyelni, hogy a látogatók nagyobb része jusson el a termékekhez.
  2. A termékoldalakon 22,4% a kosárbatétel aránya, ez kiemelkedő.
  3. Aki kosárba tett, picit több, mint 80%-ban eljutott a checkoutig, ez is nagyon egészséges.
  4. Ugyanakkor a checkout folyamat már csak átlagos – 31,05% fejezi is be a rendelését.

Teendők: A nem termékoldalra érkező látogatókat odaterelni és a checkout folyamatot javítani, hogy az is kiemelkedő arányú lehessen.

2. Példa

Google Analytics webáruház

Azonnal szembetűnő, hogy az előző shophoz képest a konverzió alig fele akkora. Hol tűnnek el a vevők? Menjünk megint sorban!

  1. A kezdő lépés még ennek a shopnak kedvez: a látogatók egészséges, az előzőhöz képest jóval nagyobb része eljut a termékoldalakra.
  2. Ugyanakkor a termékoldalak konverziója már csak átlagos – a 8-12%-os kosárbatételi arány tökéletesen középszerű. Nem vészes, de bőven lehetne rajta javítani.
  3. A kosárbatettek kiemelkedően szép aránya jut el a checkout folyamathoz, itt minden rendben.
  4. A checkout minimálisan megveri az első shopot, de továbbra sem kitűnő az eredmény.

Érdekes az eredmény, ami csak az ilyen összehasonlításokon látszik: bár a termékmegtekintők száma csak kb. 20-25%-kal kevesebb, mint az első shopnál, a vásárlások száma mindössze ötöde!

Teendők: termékoldalak konverziójára kellene nagy hangsúlyt fektetni és drasztikus javulást lehetne hozni a végső konverzióban, illetve a checkout folyamat sem tökéletes.

3. Példa

Google AnalyticsMegint teljesen más eredményeket látunk.

  1. Ahogy az első webáruház esetében, szintén szuboptimális a termékmegtekintések aránya.
  2. Ahogy a kosárbatételek aránya sem kiemelkedő, sőt! Alulról súrolja a normális értékeket.
  3. Majd következik a legborzasztóbb érték: akik kosárbatesznek terméket, csak 52,34%-ban kezdik meg a checkout folyamatot! Ahogy az előző két shopban láthattuk, ez elég rossz érték.
  4. Ugyanakkor a checkout folyamatra odafigyeltek, mert a 40%-os arány kiemelkedően jó.

Teendők: A checkout folyamat kivételével minden értéken lehetne javítani, legfőképpen az add to cart – checkout közötti értéken.

Most hogy látjuk a shopnál, hogy hol folyik ki a funnelből a pénz, nekiállhatunk különböző eszközöket bevetni, hogy befoltozzuk.

Pro tipp: érdemes ezeket a változtatásokat A/B tesztelni ÉS az Analytics timeline-on bejelölni, hogy mikor történt a változtatás, hogy később is láthassuk azt:

analytics annotation

Disclaimer: Ne vedd szentírásnak a fentieket, hiszen természetesen nem zárhatjuk ki a mérési hibát és azt sem, hogy az egyes réspiacoknál más és más értékek számítanak jónak. Ugyanakkor egy kb. hüvelykujj-szabály azért úgy gondolom látszik a fenti 3 példából és a saját webáruházadnál látni fogod, melyik irányba érdemes elindulni.

Tetszett a cikk? Iratkozz fel, kommenteld be véleményed és oszd meg webáruház tulaj ismerőseiddel!

Értékeld a cikket!

Szólj hozzá!

Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: twitter
Twitter
Megosztás itt: linkedin
LinkedIn

Mihala Ferenc

Kiugrott IT projektmenedzserként vittem dollármilliós projekteket nagy telekommunikációs cégekkel 3 kontinensen. Legelső webáruházam a 8. napjától már 70.000 forintos forgalmat bonyolított (fogyiteát árultam). Tanácsadással is foglalkozom, és e-kereskedelemmel kapcsolatos tréningeket tartok. Adtam el online fittneszprogramtól kezdve házimézen, túracipőkön és esküvői ruhákon át, videójátékokon keresztül, csigakrémig rengeteg mindent.

Kapcsolodó bejegyzések

TÖBB ELADÁS Növekvő Profit

Már van működő webáruházad? Gyere, nézzük meg, miként válthatsz sebességet webshop marketing segítségével és érheted el a következő szintet.

Beszélgessünk!

Vedd fel velünk a kapcsolatot!