5/5 (4) Olvasási idő: kb. 7 perc

Jeff Bezos még a válásával együtt is a világ leggazdagabb embere marad, miközben ex-feleségének egy óvatos 35 milliárdos Amazon részvénypakkot adott át. Az Amazon a cikk írásakor egy lehellettel 900 alatt, 898,9 milliárd dollárt ér. A Google Keyword Planner-je szerint 2019 januárjában világszerte kb. 338.000.000-szor, Magyarországon kb. 110.000-szer kerestek az “amazon” kulcsszóra a Google-ben (és itthon kizárhatjuk az azonos nevű folyó hatását is).

A SimilarWeb szerint pedig kb. 2,6 milliárd egyedi látogató volt az oldalon, amivel a 14. legnépszerűbb oldal a világon. Hogy ezt átérezzük, összehasonlításképpen a leglátogatottabb magyar oldal (a Google és tsai előtte vannak, de most nem volt lehetőségem kiszűrni a magyar látogatásokat) az Index.hu. Nekik januárban 53,4 millió látogatójuk volt, tehát az Amazon látogatottsága 48,7-szerese az Indexének.

A Top 7 Amazon Eszköz, Ami a Te Webáruházad Is Kiemelheti a Tömegből

Mi a titkuk? Milyen eszközök segítségével lettek a online kiskereskedelmi piac óriása? Megvizsgáltam, mi az a 7 csúcs-tényező, ami Jeff-ék sikerének alappillérei és amikből ihletet meríthetsz, a saját webáruházad felfuttatására.

1. Keresősáv

Amazon kereső, keresősáv

Az Amazon keresője, lévén a 3. legnagyobb keresőmotor az USA-ban (Google és YouTube után), elég szofisztikáltan működik.

Akár departmentek alapján, a top 10 legrelevánsabb találatot kapjuk vissza, a felső 1-2 találat jellemzően kategorizálva.

Elképesztő mennyiségű adat áll rendelkezésükre, ami alapján a piac mozgását tudják előrejelezni, vagy éppen a leggyorsabban lekövetni.

A Jumpshot elemzése alapján az Amazonos keresése 20%-a vásárlásban végződik, átlagosan 19,6 napon belül.

Nem véletlen, hogy desktopon és mobilon is gyakorlatilag a header felét elfoglalja az óriási keresősáv. Érdemes átvenni!

Érdekes, hogy termékképeket, árakat, vagy más infot nem ad vissza. Pedig, ha biztos a match, relevánsabb keresési tapasztalatot ad vissza a vevőnek. Ugyanakkor biztos vagyok benne, hogy tesztelték/tesztelik ezt a megoldást is és hosszú távon kiderül, nekik mi hoz magasabb konverziót.

A keresősávról, webáruházi alapfunkcióról hamarosan külön részletes cikkben jelentkezem.

Gold Nugget #1 – Ha eddig nem törődtél vele, használd ki a keresősávban rejtőző hatalmas erőt!

2. Ajánlórendszer

Amazon ajánlórendszer - frequently bought together Az Amazon iszonyatos mennyiségű adattal rendelkezik a vásárlói szokásokról. Mit vesznek együtt? Az év melyik napján kiugró a kosárbatétel egyes termékekre? Első vásárlók mit tesznek kosárba jellemzően?

Ezt a tudást felhasználják az ajánlórendszerek. Ha az Amazonon valahol egy termékloop megjelenik, nagyon nagy az esélye, hogy az nem statikus tartalom, amit valaki odarakott, hanem látogatói szokástól függően, dinamikusan töltött tartalom.

Hogy csak pár use-case-t említsek, amiben segíthetnek az ajánlók:

  • termékek sorrendezése
  • gyakran együtt vásárolt termékek
  • akik ezt a terméket megtekintették, ezeket is megnézték
  • kosároldali upsell

Magyarországon a Yusp (volt Gravity R&D) meghatározó szereplője az ajánlórendszerek piacának.

Hamarosan ezzel a témával is bővebben foglalkozom!

Gold Nugget #2 – Az ajánlórendszerek segítenek növelni az átlag kosarat és a vásárlói elégedettséget, érdemes bevetni!

3. Visszajelzések

Az Amazonon nem csak odavetett csillagos értékeléseket láthatunk.

NE MARADJ LE SEMMIRŐL

Kérd A Profittermelő Webáruházak Titkait Heti 1 Emailben

Mesterien felépített, átlátható, releváns reviewrendszert építettek, hogy a látogatók objektíven megítélhessék, nekik való ez a termék, vagy sem.

A visszajelzés, mások véleménye az egyik legfontosabb faktor, ami alapján a látogató kosárba teszi a terméket, avagy nem.

Nézzük milyen nyalánkságok vannak!

a/ Kifejezés alapú szűrés

Amit itthon még sosem láttam, a következő:

Gyakori szavak, kifejezések alapján szűrhetünk. Minél több a visszajelzés, annál jobban működik. Releváns nekünk az, hogy az USA-ban készült-e a termék? Szűrök a “made in the usa” kifejezésre!

b/ Eloszlás bemutatása

A fenti két kép két rivális termékről készült. Melyiket vennék meg szívesebben? Amelyiknek több visszajelzése van, de 14% adott 1 csillagot? Vagy a kevesebb visszajelzést, de jóval több  csillagost?

c/ Szűrés a csillag szerint

Az egyik legfontosabb aját tapasztalatomnak tartom, hogy terméktípus szerint az embereket különböző review-k érdeklik. Szerintem ez egy nagyon érdekes összefüggés.

  • WC-papírnál a rossz reviewk
  • Arckrémnél a jó reviewk

Miért? Mert az olyan szükségleti termékeknél, szükségünk van, mint WC-papírnál, nem a jó tapasztalat a fontos, hanem, hogy miért rossz az adott termék, miért nem tölti be a funkcióját. A vásárlásban elsősorban a logika dönt. Vajon azért értékelték le olyan sokan? Szakad? Hát az kellemetlen, másikat választok.

Az arckrémek vagy olyan termékek esetében, ahol nem szükségünk van rá, hanem vágyakozunk az általa elért állapotra, státuszra, tök más a helyzet. A vásárlásban logika helyett az érzelmek döntenek. Az emberek azért kérdezgetik egymást, hogy meggyőzhessék magukat, hogy megvehessék azt a terméket.

d/ Összes kép megtekintése

Nagyon fontos. Szép lassan a videós visszajelzések is beszivárognak, egyelőre a képek dominálnak. Tényleg úgy nézki? Alátámaszt egy rossz review-t?

A fenti kép az Amazon saját márkás Wag tápjánál készült. Több visszajelzés is negatívumként említit, hogy porrá őrölve érkezett meg a száraz kutyatáp, ami képpel kiegészítve valóban sokakat el fog riasztani a vásárlástól.

Gold Nugget #3 – A visszajelzések a legfontosabb social proof elemek bármelyik webáruházban. Ösztönözd vásárlóid, hogy képes, akár videós, releváns review-kat hagyjanak.

4. Szolgáltatás, kényelem mind felett

Az Amazon, azon felül, hogy több millió termékcikk egyszerű megvásárlását teszi lehetővé, híres olyan szolgáltatásairól, amikről mi itthon még álmodni sem merünk.

Ebben persze az is segít, Jeff Bezos-ék szorgalmasan vásárolgatnak össze startupokat, vagy fejlesztenek saját megoldásokat. 2017-ben az Amazon 22,6 milliárd USA dollárt, azaz kb. Izland egy éves GDP-jét költötte R&D tevékenységre. Ennek köszönhetően élen járnak a last-mile delivery, raktározási és egyéb olyan technológiákban, ami végső soron a végfelhasználó kényelmét és pénztárcáját fogja szolgálni.

Kiemelnék 1-2 ilyen szolgáltatást:

Shipping

Tagadhatatlan előny, hogy Amazon Warehouse-ok gyakorlatilag az USA minden szegletében megtalálhatóak, így a másnapi, de akár aznapi(!) szállítás sem ritka. Sokat kísérleteznek drón technológiákkal és szívesen dolgoznak másokkal is: egy ideje már Uber sofőrök is házhoz vihetnek csomagokat. Ráadásul, ha kombózzuk a Prime-mal, ingyenesen!

Amazon Prime

Rendeltem egy csomagot és a következő ajánlatot kaptam:

12 dollár 99 centért (kb. 3700 Ft) ingyenes szállítást kapunk, hozzáférünk a Prime Video-hoz (ami az Amazon Netflix-e), kedvezményt kapunk a Whole Foods-ban (ezzel engem megvettek, imádom azt a helyet), hozzáférünk az Audible-hez ingyen, ráadásul extra cash-back jár az Amazon hitelkártyával…

Mire jó ez az egész? A Prime-mal gyakorlatilag magukhoz láncolják a fogyasztókat. Akinek Prime-ja van, nagy valószínűséggel nem fog más hitelkártyát használni, nem fog Netflix-re előfizetni, … hanem az Amazon-tól fog megvenni mindent, amire szüksége van.

Ezen kívül izgalmas még az:

  • Amazon hitelkártya, hiszen arra ösztönöz, hogy minél többet fogyasszak náluk,
  • és a recurring orders (ismétlődő megrendelések), ami itthon is kezd terjedni és a fogyasztó LTV-jét (élettartam értékét) nagymértékben növeli. A témakörrel külön cikkben fogok foglalkozni.

Gold Nugget #4 – A termékeid, szolgáltatásai minősége és relevanciája, az ami meghatároz. Folyamatosan kérdezd vásárlóid és oldd meg problémáikat, vezess be profit-maximalizáló szolgáltatásokat!

5. Termékoldalak

Mivel csak a termékoldalak analizálásával írhatnék 10.000 szavas cikket, inkább felsorolás-jellegű lesz ez a rész.

  • desktopon óriási, fél képernyős képek használata
  • termék méreteinek bemutatása képen
  • hajtás felett elérhető minden fontos tartalom
  • elfogyott? hasonló, alacsony árú termékek ajánlata
  • rendkívül változatos kuponozási, leértékelési lehetőségek a kereskedők számára
  • termékszintű kuponok használata, rendelésszintűvel ellenben (25% ebből a tápból, ha először veszed)
  • listák használata (egyedi lista, bevásárló lista, kívánság-, ötletlista)
  • egy gombos, gyors rendelésleadás
  • gyakran együtt vásárolt termékek ajánlója
  • termékek összehasonlítása
  • visszajelzések (ahogy fentebb már említettet)
  • pop ajánló (népszerű termékek)
  • “akik erre kerestek, végül ezeket vették meg” ajánló
  • kérdések és válaszok

Gold Nugget #5 – A jól konvertáló termékoldal esszenciális. Tesztelj új megoldásokat, hogy elnyerd a kosárbatételt! Ne félj jól bevált megoldásokat átvenni!

6. Minden út az Amazonra vezet

Jeff Bezos vezetési stílusa számos cikk és tanulmány alapját adta már. A “Day 1” filozófia szerint irányítja a cégbirodalmat, felfogása szerint nem szabad a “második nap” állapotba lépni, folyamatos skálázásra, piaci dominanciára törekvésre van szükség. Amint a növekedés megáll, a cég is megreked.

Ennek megfelelően az Amazon híres agresszív terjeszkedéséről. Ha egy kiszemelt cég nemet mond a felvásárlási ajánlatra, elszakítják a forgalomforrásaitól, kiéheztetik és lecsapnak a maradékra. Erre a sorsra jutott a bodybuilding.com is, amely az ajánlat visszautasítása után arra eszmélt, hogy az Amazon az összes kulcsszavára biddel, elsorvasztva a PPC-t.

Izgalmas újdonságokkal érik el, hogy minél egyszerűbb legyen rendelni valamit: ezt a célt szolgálja az Alexa és a Dash Buttons is (gyors újrarendelés, egy gomb megnyomásával).

Az Amazon soha nem a versenytársakkal törődött, nem figyelt arra, hogy mit NEM lehet, hanem igyekezett felsőbbrendű szolgáltatásaival a vásárlókat magához kötni, miközben a lehető leggyorsabban hízlalja az eladásokat. Miután meglett a kritikus tömeg, kiegészítő szolgáltatások tömegével (pl. Prime Video) igyekszik maximalizálni a vásárlók LTV-jét.

Gold Nugget #6 – Ne a konkurenciát kövesd, hanem a vásárló igényeivel foglalkozz! Skálázz, törekedj piaci dominanciára, majd szakítsd le a gyümölcsöket.

7. Saját márkás termékek

Amazon sajátmárkás termékek

Minden szentnek magá felé hajlik a keze. Az Amazon pontosan látja hatalmas méretű kereskedői bázisából, hogy melyek azok a termékkategóriák, amelyekbe érdemes beszállni, mert masszív profitot hoznak.

Először a magas megtérülésű termékekkel kezdtek, mára pedig elkezdték a tömegtermékek piacát is dominálni.

Bevezették az AmazonBasics és AmazonEssentials márkákat, ami saját megfogalmazásuk szerint mindennapi életben használatos termékek széles választékát kínálja, elérhető áron.

Töltő, motorolaj, yoga matrac, vállfa, fejhallgató – szinte minden elérhető a kínálatukban.

Így fordulhat elő, hogy pl. a kisállat kiegészítők rendkívül tömött piacán az Amazon saját márkás termékeinek bérelt helye van a best seller listán.

Emellett egyes termékkategóriák saját márkát kapnak, nem Amazon név alatt árulják (perszen nem rejtik véka alá). Ilyen pl. a Wag kutyakaja, a Solimo háztartási kiegészítők, vagy akár a Presto! papír törlőkendők.

Gold Nugget #7 – Ha eddig nem árultál saját márkás termékeket, itt az ideje elgondolkodni rajta, hogy megpróbáld! 🙂

+1 Extra – Az Amazon Brand Ereje

Amazon logo

Akármennyire is próbálják gonosznak beállítani különböző médiumokban, az emberek imádják az Amazon-t és szívesen vásárolnak náluk. Több magyart is ismerek, akik kiköltöztek az USA-ba és arról számoltak be, hogy bár először furcsa volt, ma már el sem tudnák képzelni az életet az Amazon nélkül.

Egyszerű, kényelmes, okos, releváns és a legtöbbször olcsó is. Ráadásul, az élet egyre nagyobb területét fedik le, hiszen már nagyon régen nem csak könyveket lehet náluk vásárolni.

Könnyen megjegyezhető, egyszerűen kimondható és leírható a neve, mindössze 3 szótag. A logoja is tudat alatt boldogságot, örömöt sugároz a kis mosolyt csaló nyilacskával.

Gold Nugget #7+1 – Új vevők konvertálásában és a visszatérő vevőknél és óriási jelentősége van a márkának. Tedd fel magadnak a kérdést: a tiéddel tudnak azonosulni, vagy még a webáruház nevének kiejtésével is gondok vannak?

 

Mi a véleményed? Tudsz még olyan eszközt, ami az Amazon óriási növekedésének alapját adhatja? Kommenteld be és értékeld a cikket!

Értékeld a cikket!

Szólj hozzá!

NE MARADJ LE SEMMIRŐL

Kérd A Profittermelő Webáruházak Titkait Heti 1 Emailben