4.89/5 (9) Olvasási idő: kb. 4 perc

Az e-commerce világában, pont úgy, mint bármilyen más vállalkozásban, gyakran követünk el hibákat – nem létezik az első percétől tökéletes shop.

Csak az fog valódi sikert megtapasztalni, aki hajlandó hibáiból, gyengeségeiből tanulni és gyarapodni.

Előbb viszont fel kell ismerni a hibáinkat, nem igaz?

Itt vannak a saját legdurvább hibáim, illetve pár, amiket másoknál láttam – visszatekintve kicsit így érzem magam:

ecom hero eszi a kefét
Eszem a kef… a vasrácsot.

Olvass és használd fel őket, hogy neked már ne kelljen elkövetni őket!

1. Ügyfélszolgálat hiánya

A legdurvább webáruház főbűn. Megbocsáthatatlan.

Mai napig a legnagyobb hibámnak tartom, hogy egy darabig nem tartottunk ügyfélszolgálatot idő/munkaerő hiányában.

  • Az ügyfél frusztrált lesz, nem vásárol tőlünk többet,
  • elesünk annak a lehetőségétől, hogy esetleg még valamit becsempésszünk a kosarába kiküldés előtt,
  • nem tudunk beszélgetni vele a vásárlási élményről, milyen problémáját oldhatnánk még meg,
  • elesünk rengeteg vásárlástól, hiszen sokan (főleg az idősebb korosztály) pre-sale kérdéssel telefonál.

Költséges hiba volt, tanultunk belőle.

2. Nem lehet kártyával fizetni

Sajnos számos webáruház tulajdonos nem gondol bele abba, hogy sokan nem akarnak készpénzzel vacakolni, így nem engedélyezik, csak az utánvételt.

Mivel Magyarországon MÉG MINDIG nem alapvető minden futárszolgálatnál, hogy lehet kártyával fizetni, sajnos az utánvét nem elégséges megoldás.

Ugyanez visszafelé is igaz, csak utánvét sem elégséges. Sajnos nagyon gyakran találkozunk azzal, hogy főleg falvakban készpénzben kapják a fizetésüket a vásárlók és nem is rendelkeznek bankszámlával.

3. Gagyi futárszolgálat

Megértem, hogy bizonyos termékcsoportok esetében nagyon alacsony marginnal lehet dolgozni és a futárszolgálat az egyik legnagyobb változó költség, amiből legegyszerűbbnek tűnik faragni.

Azonban a vásárlási folyamat és élmény közel sem ér véget a “rendelés leadása” gomb megnyomásával.

A futár segítségével jut a termék a vásárlói fizikai birtokába és egy rossz élményt természetesen a webáruháznak fog felróni, akkor is, ha köze sincs hozzá.

NE MARADJ LE SEMMIRŐL

Kérd A Profittermelő Webáruházak Titkait Heti 1 Emailben

4. Szállítási infók eldugva

A vásárlói út egy ismeretlen webáruházban szinte mindig keresztül vezet a szállítási információk megismerésén. Nem véletlen, hiszen lehet, hogy az adott terméket a másik shopból azonos áron megvehetné, csak olcsóbb lenne a szállítás.

Ne rejtegessük az árakat. Csak a frusztrációhoz vezet, esetlegesen magasabb árat felsőbbrendű élménnyel, szolgáltatással kompenzáljunk.

5. Kötelező regisztráció a vásárláshoz

checkout page

Mivel volt hozzáférésem olyan webáruházak analitikájához is, ahol kötelező volt a regisztráció, könnyen kijelenthetem, hogy hacsak nincs nagyon alapos indokunk rá,

kerüljük el a kötelező regisztrációt!

A legoptimálisabb megoldás, ha felajánljuk a látogatónak, hogy bejelentkezhet, regisztrálhat, vagy ezek nélkül (gyors vásárlás) is leadhatja megrendelését.

6. Biztonság hiánya

Szinte naponta lehet olvasni valamelyik webáruházas Facebook csoportban, hogy valakinek feltörték az oldalát.

Természetesen nem állig felfegyverzett elit zöld sapkásokkal kell védeni a szerverszobát, de érdemes legalább az alap biztonsági előírásokat betartani.

  • Hozzáférések ellenőrzése, szintek megadása
  • generált felhasználónevek és jelszavak FTP, adatbázis és webshop backend szinten is
  • frissítések!
  • ismert hibák kiküszöbölése.

A témával bővebben fogok foglalkozni különböző webáruház motorok esetében!

7. Mobil felhasználók elfelejtve

Ismerős? Mobilon odatévedsz egy oldalra és csak ahhoz, hogy megnézhesd mivel van dolgod, át kell rágnod magad a

  • cookie info-n
  • felső belógó értesítési sávon, amitől persze a fele menü nem látszik,
  • leküzdeni a push notification felhívást,
  • már szinte fellélegzel, de bejön egy pop-up, hogy iratkozz fel.

Ha szerencséd van, már meg is kezdheted a vásárlást, ha nem, még készültek nyalánkságokkal.

A fentiek helyett a jó vásárlói élmény érdekében érdemes várni legalább egy kicsit, mielőtt bombázzuk a különböző felhívásokkal. Tök jó, hogy ha egyből feldobunk mindent, 10.000-ből 3-mal többen fognak feliratkozni, de közben felidegesítettük a maradék 9997-et.

A fenti értesítések hasznosak, működnek, de használjuk őket késletetve és ügyeljünk a használt eszközméretre is.

8. Folyamatos árakciók

Sajnos azt tapasztalom, hogy nagyon sok vállalkozónál és webáruháznál odáig terjed a marketingtudás, hogy adjuk minél olcsóbban a portékát, oszt jónapotkívánok.

Több sebből vérzik.

  1. Tönkreteszi a piacot, hiszen egy indokolatlan árversenyre kényszeríti a többi szereplőt.
  2. Saját magával duplán kibabrál, mert a többiek szintén árat csökkentenek, ami újra bedönti az eladásait.
  3. A vásárló hozzászoknak, hogy folyamatosan akciók vannak, csak akkor fognak újra vásárolni, ha akciózik.

Ne az áraidat csökkentsd, kompenzálj felsőbbrendű élménnyel és szolgálatással.

9. Gyors újravásárlás lehetőségének hiánya

Rengeteg szükségleti termék esetében (de nem csak kizárólag azoknál) ha a vásárló megtalálta a megfelelő webáruházat, nehezen fog onnan váltani.

Ha nálunk akarja megvenni minden hónapban a kutyakaját, egyszerűsítsük meg a dolgát!

A gyors újrarendelés, vagy előző rendelések tartalmának egyszerű kosárba helyezése megkönnyíti a rendelési folyamatot és növeli a vásárló élettartam-értékét (LTV).

10. Navigáció, szűrés hiánya

Számtalanszor találkozom olyan webáruházakkal, ahol mintha szándékosan rejtegetnék a portékát.

Ha a látogató nem találja meg a terméket, nem fogja tudni megrendelni! Sok termékes webáruházak esetében az átlátható kategorizálás, címkézés és szűrés esszenciális.

A szűrés különösen fontos. Állapítsuk meg, hogy a vásárló milyen tulajdonságok (attribútumok) alapján keres terméket és adjuk meg a lehetőséget a szűrésre és sorrendezésre is.

 

Találkoztál olyan főben járó bűnnel, ami kimaradt a felsorolásból? Kommenteld be!

Értékeld a cikket!

Szólj hozzá!

NE MARADJ LE SEMMIRŐL

Kérd A Profittermelő Webáruházak Titkait Heti 1 Emailben

Következő cikkA 200-szoros megtérülés nyomában
Előző cikkA TOP 7 Amazon Titok
Kiugrott IT projektmenedzserként vittem dollármilliós projekteket nagy telekommunikációs cégekkel 3 kontinensen. Legelső webáruházam a 8. napjától már 70.000 forintos forgalmat bonyolított (fogyiteát árultam). Tanácsadással is foglalkozom, és e-kereskedelemmel kapcsolatos tréningeket tartok. Adtam el online fittneszprogramtól kezdve házimézen, túracipőkön és esküvői ruhákon át, videójátékokon keresztül, csigakrémig rengeteg mindent.