5/5 (3) Olvasási idő: kb. 5 perc

APPC-vel foglalkozóknak ismerős lehet a kép, ahogy minden kampányindulás előtt a kampány és landing setuptól lázasan, véreres szemekkel és kiszáradt, kávéízű szájjal elrebegünk pár halk imát, ROI-üdvösségért könyörörgve, majd Az Irodai Zuckerberg Szentélyben áldozunk a CPA Istenségeinek.

Mark Zuckerberg megváltónk
A híres csatkai Szűz-Mark freskó, melyen Zuckerberg alacsony CPA-val oldozza fel az igaz szívű hívőket

A legenda szerint Mark egy USB-stickbe rejtette a 200-as ROI titkát, melyet sokáig egy egyszerű könyvelő őrizgetett.

ROI of the Thousand truths

A titok most kiszabadult és elhoztam Neked!

Félre a “viccel”

Régóta üldözöm a mágikus 200-as ROI-t. Ez rendszeresen versengés tárgyává fajul a közeli baráti körömben.

Miért? Mert már a tízszeres megtérülés is elképesztően jó pénzt tud hozni, ha skálázható!

A legtöbb webáruház már 2-3-4-szeres megtérülés esetén, fix költségeit alacsony tartva, nyereséges tud lenni – mit tenne velük 200x ROI?

Mit szólnál egy olyan játékhoz, hogy adnod kell 10000 Ft-ot, majd megnyomni egy gombot. Ha vesztesz, buktad a pénzt, de ha nyersz, kétmilliót kapsz vissza? Kiderül, hogy 0,01% esélyed van nyerni és 99,99% veszteni. Játszanál? Hát nem valószínű.

És ha megfordítjuk és a gomb 99,99% eséllyel nyer és csak 0,01% eséllyel veszít? Valószínűleg ütnéd a gombot, mint szódás a lovát, nem igaz?

Ezt rávetíthetjük a webáruházunkra is. Persze, 1-2 megrendelés esetén mindenkinek lehet szerencséje – véletlenül az első egy két Forinton már hoz a Facebook egy rendelést és kész is a világ legmagasabb ROI-ja!

Azonban a formula, amit én keresek, kutatok az a legalább minimálisan skálázható, de legfőképpen ismételhető 200-as feletti megtérülés receptje.

Legelőször azonban tisztáznunk kell egy fontos kérdést.

Hogyan mérjük a megtérülést?

Ahány kérdés, annyi válasz. Sajnos úgy vettem észre, hogy itthon sokak nincsenek tisztában a különböző fogalmakkal, így mindenképpen ismételjük át.

Mi az a ROAS?

Return On Ad Spend, azaz megtérülés a hirdetési költésen. A ROAS-t a legegyszerűbb számolni – árbevétel/hirdetési költés=ROAS. Tehát ha a hirdetésem 2.000.000 Ft-ot hozott 10.000 Ft-ból, az 200-as ROAS-nak felel meg.

Mi az a ROI?

Return On Investment, azaz megtérülés a befektetésen. A ROAS nem ad pontos számot, hiszen a kezdeti befektetést, a példában 10.000 Ft-ot nem veszi számításba. Így a ROI esetében a kezdeti befektetés összegét kivonjuk az árbevételből. (Árbevétel-hirdetési költés)/hirdetési költés=ROI. A ROI minden esetben ROAS-1. Fenti értékkel a ROI 199 lesz.

Mi az az ACOS?

Advertising Cost of Sale, azaz az eladás hirdetési költsége. Az ACOS lényege, hogy megtérülés mértéke helyett azt mutatja meg, hogy az árbevétel hányadát, hány százalékát tette ki a költés. Hirdetési költés/árbevétel=ACOS. Fenti értékekkel az ACOS csak 0,5%.

Mi az a nettó ROI?

Az USA-ban, ahonnan alapvetően minden rövidítés és marketingújítás érkezik, szinte minden esetben nettó árakkal számolnak, így náluk a ROI, eleve nettó ROI. Ennek oka, hogy államonként eltérő (akár 0%) ÁFA-juk van, ráadásul vannak speciális helyi adók is, amit nyilván lehetetlen mindenkinek fejben tartani. Emiatt ha betérsz enni, vagy vásárolni valahova, a számla végösszege is sokszor meglepi, hisz ki tudja milyen adókat fog tartalmazni majd.

NE MARADJ LE SEMMIRŐL

Kérd A Profittermelő Webáruházak Titkait Heti 1 Emailben

A lényeg, hogy adó előtti árakon számolnak, míg nálunk mindenre rá van számítva a világelső 27% ÁFA. Ha ezt az apró, de mégis oly jelentős tényezőt kihagyjuk, 21,26%-kal magasabb megtérülést fogunk számolni a valósnál.

Tehát a valós ROI-hoz először vonjuk ki az ÁFA-t, majd a nettó árból számoljunk megtérülést.

Az egyik legalapabb üzleti számítás, amivel minden tulajdonosnak tisztában kell lennie, hogy mekkora marketingköltésre van szüksége és annak mekkora megtérülést kell hoznia a fedezeti pont eléréséhez.

Ha ez nincs meg, tényleg számold ki. Tök komolyan. Addig nem tudsz folyamatosan pénzt fialó rendszereket építeni, amíg ezzel a nem vagy tisztában. Nem kell forintra, tizedesjegyre pontosan tudni – de nagyjából lásd át, hogy ha álmodból felkeltenek is tudd, mik azok a számok, amiktől a cég növekszik, vagy épp porba hull.
Ha igény mutatkozik rá a nyájas olvasó részéről, később, más cikkek alkalmával mélyebb számításokba is belemehetünk.

Egy kis motiváció

Vannak olyan ad accountok, ahol már azért jó pár vásárlás erejéig sikerült belemennem a pár tízszeres megtérülés kategóriájába. A 200-as ROI abszolút lehetséges, persze unikornis marad…

200-szoros ROI

Több száz megrendelés, legalább 70-es megtérüléssel!

Facebook reklám megtérülés

??? 355.69x ROI 220 megrendelésen! ???

Miként csinálhatod meg te is?

Most pedig térjünk rá, miként ismételheted meg saját vállalkozásodban a fenti számokat. Dióhéjban a következő dolgokra lesz szükséged:

  • raving fans – elköltelezett rajongók
  • jó időzítés
  • jó ajánlat
  • egy kis Facebook-os varázslat és trükközés

Menjünk sorban.

1. Elkötelezett rajongók

Az gondolom mindenki számára egyértelmű, hogy az emberek első alkalommal kevesebbet költenek nálad, hiszen még bizalmatlanok. Saját tapasztalataim és méréseim szerint a visszatérő vásárlók kosara átlagosan 30-80%-kal magasabb, mint azoké, akik először költenek a webáruházban.

Így, ha magas megtérülést szeretnél, először is a visszatérő, legjobb, legelkötelezettebb rajongókat érdemes célozni.

2. Jó időzítés

Alapvető, hogy a mindent vivő kampányunkat nem hónap végére időzítjük, hanem 5-10-e közé, HÉTKÖZNAPRA mert a közalkalmazottak és az emberek jelentős része ekkor kap fizetést.

Ezen felül érdemes kifigyelni azokat az időpontokat, amikor valószínűsíthetően kevesebben hirdetnek és egyediek lehetünk a piacon. Gyanús, hogy nem a Valetin-nap lesz életünk legnagyobb megtérülésű kampánya.

3. Nyerő ajánlat

Használj prémiumokat. Legyél egyedi, legyél kreatív. Ne egy hullámot lovagolj, generáld a hullámot!

Remek példa, hogy két ünnep között jellemzően senki nem hirdet, mert a webáruház tulajdonosok és a PPC-sek is a családjukkal igyekeznek lenni.

Van olyan piac, ami ilyenkor is él, így tavaly és azelőtt is egy ügyféllel iszonyatos kaszát rendeztünk, mert a hirdetési költségek a harmadukra estek vissza a karácsony után, ami kitart majdnem január 10-ig!

Khm, természetesen ezt most nem olvastad, tessék tovább haladni, nincsittsemmilátnivaló. 😉

4. Facebook trükk és varázslat

A trükközésünk célja, hogy a Facebook hirdetések működési elvét ismerve, a lehető legalacsonyabb hirdetési költséget érjük el. Ehhez számos eszközünk van.

Relevancy score

A Facebook pont a cikk írásakor vezeti ki a relevancy score-t és vezeti be sokkal szofisztikáltabban, 4 felé bontva. Az eddigi működés szerint, minél magasabb volt ez a pontszám, minél relevánsabb volt egy hirdetés, annál olcsóbban adta a hirdetést a Facebook. A soron következő elemek is hozzájárulnak az alacsony ponthoz.

Újítások

Jellemző, hogy a Facebook az új funkciónak használatát alacsony CPM-mel (1000 megjelenés költsége) javadalmazza. Jelenleg ezek a:

  • 1:1 méretarányú kreatívok
  • CBO kampányok (Campaign Budget Optimization)
  • Mobile Experience használata
Engagement Hack

Minél magasabb az engagement, tehát minél több a reakció a hirdetéssel, annál olcsóbb lesz. A különböző akciók súlyozottak. A likenál többet és a komment, még többet a megosztás. Magas az átkattintás?

Érdemes hirdetési fiók szinten gondolkodni és néha bedobni direkt olyan kampányokat, amiknek nem a konverzió a célja, hanem az engagement gyűjtése. Ha a Facebook azt látja, hogy szeretik a hirdetéseinket, a legközelebbi, amivel már eladni akarunk, olcsóbb lesz.

A trükk: csináljunk egy posztot a Facebook oldalunkon, amivel eladni akarunk, de legyen jó alaposan telerakva call to action-nel (felhívásokkal) arra, hogy kommenteljenek. Ha jól működik és érkezik az engagement dögivel, indítsunk rá hirdetést – és hála a kezdeti kommenteknek, már repülőrajtból tud indulni.

A tapasztalat azt mutatja, hogy egy jó hirdetés az indítást követő 3-4 nap múlva éri el a végső CPM-et – ekkor pakoljuk rá a tüzet.

A nyerő adseteket végül óránkénti 1% budget increase-zel vertikálisan, vagy új kampányokba másolva horizontálisan skálázzuk. És természetesen a csak a kampányra szóló retargetinget (lehetőleg dinamikus) se felejtjük el.

 

Tetszett? Te milyen trükkökkel szoktad a mágikus ROI-t megzabolázni? Oszd meg, hogy minél több webáruház tulajdonoshoz eljuthasson!

Értékeld a cikket!

Szólj hozzá!

NE MARADJ LE SEMMIRŐL

Kérd A Profittermelő Webáruházak Titkait Heti 1 Emailben

Előző cikkA legszörnyebb webáruház hibák
Kiugrott IT projektmenedzserként vittem dollármilliós projekteket nagy telekommunikációs cégekkel 3 kontinensen. Legelső webáruházam a 8. napjától már 70.000 forintos forgalmat bonyolított (fogyiteát árultam). Tanácsadással is foglalkozom, és e-kereskedelemmel kapcsolatos tréningeket tartok. Adtam el online fittneszprogramtól kezdve házimézen, túracipőkön és esküvői ruhákon át, videójátékokon keresztül, csigakrémig rengeteg mindent.